Jak vyměnit olej v motoru auta

Výměna oleje je nejčastější servisní úkon ve voze.

Většina motoristů to dělá několikrát do roka. Jak vybrat olej a jak často jej měnit, jsme již psali v samostatném článku. Tento článek je pouze o postupu při výměně oleje a olejového filtru. Bude se to hodit nejen těm, kteří si to chtějí udělat sami, ale i těm, kteří se nechtějí nechat ošidit ve špatném autoservisu.

Jak lze vyměnit motorový olej?

Existují dvě technologie, kterými se mění olej ve spalovacím motoru.

Classic  – nejstandardnější a nejoblíbenější postup. Oficiální prodejci to většinou dělají. Olej se vypouští otvorem v klikové skříni motoru, proto se z něj odšroubuje speciální vypouštěcí zátka. Odpracovaný – tak se nazývá olej, který byl vypuštěn – se shromažďuje ve speciální nádobě a likviduje. Když je všechen starý olej skleněný, filtr se vymění, zátka se utáhne a nalije se nový. Pokud je filtr umístěn v horní části motoru, před vypuštěním oleje jej odšroubujte.

Expresní výměna, jedná se i o výměnu hardwaru. Hlavní rozdíl je ve způsobu odstraňování starého oleje z motoru. Většina motorů má měrku pro kontrolu hladiny oleje. Konec této sondy zasahuje do jímky motoru. Při expresní výměně se místo měrky vloží tenká hadička a použitý olej se odsaje pomocí vývěvy. Je to rychlejší než pověsit auto na vlek, odšroubovat ochranu motoru a vyšroubovat zátku – pro expresní výměnu není potřeba auto zvedat.

Mnoho majitelů aut se domnívá, že při expresní výměně může v motoru zůstat více znečištěného oleje, ale to je klam. Vše závisí na provedení a výšce korku. U některých aut při klasické výměně oleje zůstává o něco více než při expresní výměně.

Co jsou olejové filtry

V kovovém pouzdře. Filtrační prvek, obvykle papír, je zabalen v železném válci. Takový filtr nevyžaduje samostatnou přihrádku nebo pouzdro: jednoduše se přišroubuje k motoru na správném místě.

Má také zabudovaný obtokový ventil. Funguje, když je filtr ucpaný nebo když olej houstne – například v mrazu. Ventil zabraňuje nadměrnému tlaku oleje ve filtru a obchází jej bez čištění.

Bez pláště: v tomto případě je filtr pouze papírový filtrační prvek. To se mění obtížněji: je nutná speciální část motoru – pouzdro filtru. Lze  do něj zabudovat i obtokový ventil .

Filtry mezi stroji nejsou zaměnitelné: pokud služba nebo katalog nabízí pouzdrový filtr, musíte si jej koupit. Totéž platí pro bezrámový filtr.

Co je potřeba na výměnu oleje

Olej v určitém množství. Výrobci automobilů často specifikují dva různé parametry – objem pro úplné naplnění nového motoru a objem pro výměnu oleje. Není možné vypustit nebo odčerpat absolutně všechen olej z motoru, pokud jej nerozeberete: zaměřte se na „výměnný“ objem. Zaokrouhlete hlasitost. Pokud dokumentace říká, že při výměně je třeba doplnit 4,2 litru oleje, budete muset koupit 5 litrů. Nemůžete si koupit jen 4 litry a naplnit o něco méně, motor může trpět.

Zvláště důležité je pečlivě vybrat olej a koupit ho v důvěryhodném obchodě nebo službě. Motorový olej je velmi často padělaný.Výrobci zavádějí speciální označení na kanystrech, uvádějí sériová čísla a přidávají další ochranu proti padělání. Ne vždy to však pomůže: obzvláště často jsou padělané oleje od známých společností a originální oleje od výrobců automobilů. Po výběru značky oleje je důležité prostudovat si na internetu známky padělaných výrobků pro tohoto konkrétního výrobce.

Motorový olej se vždy mění s olejovým filtrem.

Filtr. Kupuje se jako běžný náhradní díl, jak je vybrat jsme psali v jiném článku. Bohužel jsou filtry také často padělané. Zejména ty původní – ty, které se vyrábějí pod značkou automobilky – jsou dražší. Prostudujte si na internetu zkušenosti majitelů aut na  stejných autech. Pokud se vám podaří najít komunitu podle vaší značky nebo modelu, zeptejte se jejích členů, na kterého dodavatele se obrátit. Buďte obzvláště opatrní, pokud plánujete nákup filtru na tržištích.

Bude zbytečné sledovat filtrační testy, studovat hustotu filtračního papíru a jeho plochu. Jakýkoli filtr ve střední cenové relaci bez problémů odvede svou práci.

Těsnění skříně olejového filtru. To platí pouze pro papírové filtry s otevřeným rámem. Pouzdro takového filtru má kryt, který uzavírá filtrační prvek. Aby nedocházelo k úniku oleje, pod uzávěrem je těsnění, je vhodné jej vyměnit. Někteří výrobci doplňují filtr takovým těsněním a nemusíte jej kupovat samostatně. To lze snadno pochopit z fotografií olejového filtru na internetu nebo se informujte v obchodě.

Vypouštěcí zátka nebo její těsnění. Za těsnost vypouštěcí zátky v pánvi je zodpovědné speciální těsnění, může to být měď nebo pryž. Takové těsnění je vhodné vyměnit při každé výměně oleje. Zabráníte tak úniku oleje z jímky. Pokud je to možné, není nutné pokaždé měnit celou zátku – vyměňte pouze těsnicí podložku. U některých aut nebude výměna těchto dílů samostatně fungovat, budete muset vyměnit celou zástrčku.

Napsali jsme spoustu materiálů o motorovém oleji. Poslední kapitola je „Jak často měnit motorový olej“: přečtěte si ji, abyste pochopili podrobnosti. Zde duplikujeme pouze tabulku.

Jak často měnit olej

typ motoru Interval výměny
Atmosférický 10 000 km
Atmosférický s agresivním stylem jízdy 7500 km
Turbodmychadlo 7500 km
Přeplňovaný s agresivním stylem jízdy 5000 km

Jak vyměnit olej

Vždy pamatujte na bezpečnost. Používejte ochranné rukavice a nepracujte pod strojem bez dozoru. Je vhodné použít momentový klíč a závity příliš neutahovat. Nesvěřujte svou bezpečnost běžným zvedákům, které jsou dobré pouze pro výměnu kola.

K výměně oleje postačí estakáda v garážovém družstvu, výtah v samoobsluze nebo i obyčejná „jáma“ v garáži. Nejpohodlnější je to udělat na výtahu, ale jeho pronájem může stát jako výměna oleje v autoservisu – neušetříte peníze. Jámu nebo nadjezd lze najít zdarma, ale práce na nich je méně pohodlná. Složitější je odšroubování ochrany, je méně volného místa, nelze nijak nastavit výšku, do které lze auto zvednout.

Motorový olej se velmi špatně myje a v jámách a pod nadjezdy je vždy špinavý. Oblečte se tak, aby vám nebylo oblečení líto. Totéž platí pro boty.

Před výměnou oleje by motor neměl být studený, ale je nežádoucí měnit olej ihned po jízdě. Pokud jste právě nastartovali motor, nechte jej běžet 3-5 minut. Pokud jste na něj dorazili, je lepší nechat motor půl hodiny vychladnout. Je tedy menší šance na popálení o horké části motoru a i zahřátý olej lépe a rychleji stéká.

Zde je to, co musíte udělat pro výměnu motorového oleje:

  1. Odšroubujte plnicí hrdlo oleje.
  2. Umístěte stroj na výtah nebo nadjezd. Nezvedejte jednu stranu vozu, protože to zabrání úplnému vytečení oleje. Zásadně nedoporučujeme pracovat pod strojem na jednom zvedáku: hrozí nebezpečí úrazu.
  3. Odstraňte ochranu motoru, pokud existuje.
  4. Pod vypouštěcí zátku umístěte nádobu pro zachycení oleje. Může se jednat o speciální instalaci s velkým trychtýřem, žlabem nebo velkým plastovým kanystrem s bočním výřezem. Nepokoušejte se vypustit olej do hrdla nádoby. Vyberte nádobu správné velikosti.
  5. Opatrně vyšroubujte vypouštěcí zátku. Je vhodné použít očkový klíč nebo nástrčnou hlavu. Neměli byste používat vidlicový klíč: pouze olíznou okraje korku. U ostatních klíčů dávejte pozor, abyste nepoškodili závity v olejové vaně. Pokud nemáte po ruce žádný vhodný nástroj, měli byste výměnu oleje odložit nebo kontaktovat servisní stanici.
  6. Počkejte, až olej úplně vyteče. Odpadní olej se nesmí vypouštět do kanalizace ani vyhazovat do koše, musí být řádně zlikvidován – předán do vhodného recyklačního střediska. Mohou i trochu zaplatit za použitý olej – asi 7  R za litr.
  7. Zašroubujte novou vypouštěcí zátku nebo starou s novou podložkou.
  8. Odšroubujte těleso filtru nebo kryt tělesa olejového filtru. Často to nelze provést ručně, potřebujete speciální nástroj – stahovák.
  9. Namažte těsnění filtru skříně nebo O-kroužek krytu skříně novým olejem.Do pouzdrového filtru není potřeba přidávat olej.
  10. Nainstalujte nový filtr, přišroubujte jej.
  11. Naplňte nový olej v množství doporučeném výrobcem vozu. Na kanystrech jsou odměřené značky. Rozhodně ho tedy nepřeplníte, protože filtr je prázdný a může se do něj dostat až 500 ml oleje. Použijte trychtýř – tímto způsobem je menší šance na znečištění motoru shora.
  12. Zavřete plnicí hrdlo oleje a nastartujte motor na  15-20 sekund. Nedělejte to s otevřeným plnicím hrdlem oleje.
  13. Vyjměte měrku, otřete ji ubrouskem. Spusťte jej do hřídele, zkontrolujte hladinu oleje.
  14. Otevřete plnicí hrdlo oleje a v případě potřeby přidejte trochu oleje. Nechte se vést měrkou: ujistěte se, že hladina oleje je mezi značkami MIN a MAX, pokud motor nespotřebovává olej, a blíže k MAX, pokud pravidelně doplňujete olej. Po dokončení zavřete uzávěr plnicího otvoru.
  15. Nastartujte motor a nechte jej běžet na volnoběh. Ujistěte se, že z filtru nebo vypouštěcí zátky neuniká olej.
  16. Nainstalujte zpět kryt motoru, pokud existuje.

Než se rozhodnete pro nezávislou výměnu, nezapomeňte, že postup je poměrně levný: obvykle účtují 1 000–1 500  R za vše .

Co se může rozbít při výměně oleje a jak se tomu vyhnout

Vypouštěcí zátka a závit na paletě. Palety mnoha moderních automobilů jsou vyrobeny z hliníku. Pokud je zástrčka příliš utažena, může dojít k poškození závitů. Auto zůstane na vleku dlouho. Budete muset paletu odstranit, opravit nebo koupit novou. Budete si také muset koupit těsnění pánve nebo tmel.

Servisní příručky pro většinu vozidel lze nalézt online. Před výměnou oleje je zkontrolujte. Udává utahovací moment.

Těsnění tělesa filtru. Filtr nebo kryt jeho pouzdra má pryžové těsnění, které zajišťuje vzduchotěsnost připojení. Pokud je suchý, může se kousat a trhat, olej vyteče.

Je důležité namazat těsnění novým olejem. Beze spěchu utáhněte filtr nebo uzávěr, pokud si všimnete odporu, odšroubujte a zkontrolujte těsnění.

Samotný filtr. Některá auta mají funkce pro instalaci filtru. Například musí být vložen správnou stranou. V místě instalace papírového filtru může být také plastový ventil, který lze snadno zlomit. Pokud toto všechno neznáte, můžete poškodit filtr nebo část jeho pouzdra. Poté bude muset být motor vážně opraven.

Pečlivě si prostudujte servisní návod, a pokud si nejste něčím jisti, svěřte výměnu oleje specializovanému autoservisu.

Zapamatovat si

  1. Olej a filtr vybírejte pečlivě: na trhu je spousta padělků – mnohem více než před jarem 2022.
  2. Zkuste si koupit olej a filtry od důvěryhodného klubového servisu, od prodejce nebo v obchodech se spolehlivou pověstí. Nedoporučujeme kupovat olej v hypermarketech, tržištích a čerpacích stanicích – šance na nákup padělku je velmi vysoká. Prodejce a servis nesmí prodávat náhradní díly a procesní kapaliny na stranu: má smysl požádat o servis a koupit vše, co v servisu potřebujete.
  3. Pokud nemáte žádné zkušenosti a nikdy jste ani neviděli výměnu oleje, svěřte tuto práci do servisu. Chyba může vést k nákladným opravám.
  4. Různá auta se mohou lišit v konstrukci pouzdra filtru a dalších nuancích. Pečlivě si přečtěte servisní příručku.