Astral Aviation expanduje směrem k Abu Dhabi

Astral Aviation expanduje směrem k Abu Dhabi
Astral Aviation expanduje směrem k Abu Dhabi

Společnost Astral Aviation právě podepsala dohodu o sdílení kódů s dalším keňským provozovatelem nákladní dopravy Kenya Airways Cargo. Rovněž právě podepsala memorandum o porozumění (MOU) se společností Etihad Cargo a zdá se, že využije užších vazeb, o které obě země usilují.

Astral Aviation, pouze nákladní letecká společnost v Africe létající na pravidelných linkách do 20 destinací po celém kontinentu, právě podepsala dohodu o sdílení kódů s dalším keňským provozovatelem nákladní dopravy, Kenya Airways Cargo. Rovněž právě podepsala memorandum o porozumění (MOU) se společností Etihad Cargo za účelem posílení spolupráce mezi těmito dvěma subjekty. Díky těmto partnerstvím společnost Astral Aviation doufá, že zvýší obchod mezi Afrikou a Blízkým východem. Oznámení pocházejí z několika dalších partnerství oznámených dříve v roce, včetně dohody s Air Logistics Group, předním světovým agentem prodeje a služeb v oblasti nákladu, která by zvýšila kapacitu online rezervací pro leteckou společnost. Protože společnost Astral Aviation právě oslavila 22 let provozu, ohlížíme se zpět za její zajímavou historií.

Skromné ​​začátky firmy

Přestože Astral Aviation nyní pravidelně létá do 20 destinací po celé Africe a dodává vše od zboží podléhajícího zkáze, vakcín, těžebního vybavení až po humanitární pomoc, začínala ve velmi odlišné a mnohem méně bezpečné pozici. Od svého založení v listopadu 2000 to byla jednoduchá charterová letecká společnost provozující pronajatá letadla Antonov (kde vlastník letadla bude dodávat členy letecké posádky spolu s letadly) ruská letadla Antonov.

V té době společnost neměla prostředky na nákladní Boeing nebo Airbus, a tak Astral Aviation zahájil provoz se třemi turbovrtulovými letouny Antonov AN-12 přepravujícími potravinovou pomoc OSN do Somálska, Jižního Súdánu a Demokratické republiky Kongo. O osm let později byla společnost Astral Aviation v pozici, kdy byla schopna obnovit svou flotilu, kam vrátila stárnoucí ruské turbovrtuly a místo toho si nasucho pronajala (kde je letadlo pronajato bez posádky) nákladní letadla Douglas DC9. Tato flotila byla poté rozšířena o McDonnell-Douglas MD83 a nakonec o první africký Boeing 767-200F.

Nedávno společnost Astral Aviation opět uvedla novinky objednáním prvních brazilských Embraerů E190F v Africe. Připojují se k dlouhému seznamu objednávek: dva Boeingy 767-300F, dva Airbusy A330-200F, čtyři A330-300P2F a čtyři Boeingy B777-300ERSF. Tato letadla se připojí k současné flotile 14, která zahrnuje čtyři Fokkery 50 – používané pro krátké přistávací dráhy v odlehlých oblastech – a dva Boeingy 747-400F.

Covid-19 vytváří obrovskou poptávku po nákladních dopravcích 

Astral Aviation bylo během prvních čtvrtých měsíců Covid-19 extrémně zaneprázdněné a létalo každý den. Původně se jednalo o zboží podléhající rychlé zkáze a farmaceutický náklad, později stále více o masky, osobní ochranné prostředky a vybavení pro PCR a rychlé testování. Astral zjistil, že doručuje do 48 z 54 afrických zemí.

Když v roce 2021 dorazily první vakcíny, společnost Astral Aviation byla připravena pomoci. Konkrétně milion dávek AstraZeneca, které keňská vláda odmítla kvůli nižší účinnosti vykazované proti dominantní variantě v Keni v té době, bylo přerozděleno v dalších 16 zemích kontinentu. K dnešnímu dni společnost Astral Aviation odhaduje, že dodala 59 milionů dávek vakcín proti Covid-19 po celé Africe.

Vzhledem k tomu, že ceny leteckého paliva rostou, provozovatelé nákladní dopravy čelí novým tlakům

V únoru 2022 Rusko napadlo Ukrajinu. Výsledný odpor proti Rusku znamenal, že bylo vyloučeno z velké části mezinárodního společenství a poptávka po jeho vývozu ropy a plynu klesla nebo byla úmyslně odříznuta. Ceny pohonných hmot po celém světě rychle rostly, vedle toho byly letecké motory.

Nákladní letecké společnosti, jako je Astral Aviation, se ocitly v situaci, kdy náklady vzrostly až o 35 %, částečně kvůli vyššímu stáří nákladních letadel ve srovnání s těmi, které provozují letecké společnosti pro cestující. Například výroba Boeingů 727-200F, které si Astral Aviation pronajímá, skončila v roce 1984 a letadlo je výrazně méně efektivní než modernější letadla. Kromě toho jsou nákladní lety typicky nevyvážené mezi cestami tam a zpět – let z Evropy do Nairobi bude téměř plný produktů s vysokou přidanou hodnotou, ale na zpáteční cestě Astral Aviation často nemá jinou možnost, než letět blízko- prázdné letadlo. Nicméně letecká společnost prokázala odolnost a pokračovala v provozu.

Užší vazby na Blízký východ by mohly podpořit růst astrálního letectví

V říjnu 2022 se Keňa a Spojené arabské emiráty dohodly na urychlení obchodních dohod a investičních příležitostí mezi oběma zeměmi. Nová dohoda společnosti Astral Aviation o sdílení kódů s Kenya Airways Cargo a memorandum o porozumění se společností Etihad Cargo budou znamenat, že společnost Astral Aviation pravděpodobně uvidí více letů do Abu Dhabi, přičemž využije užších vazeb, o které obě země usilují.